Pelin asetelma

Graywoodin kartanon tapaus sijoittuu pelimaailman Skotlantiin vuoden 1948 keväällä. Graywoodin kartano on rakennettu vuosisatoja sitten ja 1900-luvulla se on päässyt rapistumaan. Kartano on ollut jo pitkään tunnettu erityisesti brittien saarilla erityisen kummittelevana alueena ja paikallisten keskuudessa paikkaa on opittu välttelemään. Viime vuosina kartanon on kuitenkin ostanut Samantha MacGrory puolisoineen ja he ovat laittaneet merkittäviä resursseja kartanon kunnostus ja restaurointitöihin kutsuen erikoisasiantuntijoita kustannuksia kaihtamatta.
Nyt viimein kunnostustyöt ollaan saatu päätökseen ja MacGroryt ovat kutsuneet paikalle varakkaita henkilöitä tarkoituksena järjestää kartanolla huutokauppa. Huutokaupan kohteena on erilaiset erikoislaatuiset esineet ja lopulta itse kartano tiluksineen ja irtaimistoineen. Huhut kertovat että sekä huutokaupattavilla esineillä että kartanolla itsellään on yliluonnolliseksi kuvailtavia ominaisuuksia ja juuri tämä on houkutellut paikalle useita äveriäitä ja eksentrisiä henkilöitä. Joillakin huutokauppaan saapuvilla on kuitenkin henkilökohtaisempia motiiveja kuin ensisilmäykseltä saattaa vaikuttaa. Rouva MacGroryn kanssa kartanolla jo pitemmän aikaa asunut perhe, talon henkilökunta ja kunnostustöihin palkattu väki ovat myös saaneet osansa kartanon oudoista vaikutuksista ja ilmiöistä. 

Peli tulee pyörimään merkittävästi kartanossa järjestettävän huutokaupan ja sen kohteiden ympärillä. Huutokauppaan on pelissä olemassa pelimekaniikka, jonka pohjalta jokaisen huutokauppaan osallistuvan hahmon täytyy todella miettiä, mistä on valmis luopumaan saadakseen huudettua haluamansa kohteet haltuunsa. Rahalla ei huutokaupassa ole arvoa vaan ainoastaan asioilla, joita hahmot pitävät itse suuressa arvossa.

Talon väen pelin ydinsisältö keskittyy huutokaupan ohella paljolti kartanoon ja sen henkilökohtaisiin vaikutuksiin. Vaikka nämä hahmot ovat osittain kartanon henkilökuntaa, ei kenenkään tarvitse pelin aikana esimerkiksi osallistua ruuanlaittoon tai vastaavaan kartanon toimintaan. Pelinjohto hoitaa käytännönjärjestelyihin liittyvät askareet, jotta pelaajat voivat keskittyä hahmojuoniinsa.
Huutokauppavieraiden pelisisältö taas painottuu hyvin paljon erilaiseen tutkimukseen ja mysteerien ratkontaan liittyen sekä huutokaupan esineisiin että kartanoon itseensä.

Kunkin pelaajan pelisisältöön vaikuttaa huomattavasti se, kuuluuko hahmo talon väkeen vai talolle saapuviin vieraisiin. Kartanon väen ja kampanjahahmojen peli alkaa jo peliviikonlopun perjantaina illasta ja päättyy lauantaina illasta. Huutokauppavieraiden peli alkaa lauantaina aamupäivästä ja päättyy lauantaina illasta. Kaikkien pelaajien toivotaan osallistuvan sunnuntaina järjestettävään pelin purkuun. Lisää hahmoista Hahmot-osiossa.