Teemat ja visio

Tälle sivulle on kerätty tietoa pelinjohdon visiosta ja toiveista peliä varten. Toivomme peliin ilmoittautuvien perehtyvän erityisesti tähän osioon huolella ennen ilmoittautumista.

Pelityylistä

Peli on tyyliltään vahvasti suomalainen draamalarppi. Pelissä on jonkin verran toiminnallista sisältöä ja konkreettisia mysteereitä ratkottavana sekä ulkoapäin tulevia tapahtumia ja vaikutteita joihin reagoida. Pelin pääsisältö tulee kuitenkin hahmojen välisistä suhteista ja juonista sekä siitä, miten hahmot kohtaavat yksin tai yhdessä outoja ja/tai pelottavia asioita. Monet pelin juonista on pohdiskelevia ja useinkaan hahmojen ongelmiin ei ole olemassa helppoja tai “oikeita” ratkaisuja. Hahmot saattavat hyvinkin päätyä aloittamaan ja lopettamaan pelin tiellä tuhoon. 

Pelinjohto kirjoittaa kaikille pelaajille hahmot ja niihin kuuluvat juonet ja kontaktit. Juonien pitäisi kantaa hahmoa koko pelin ajan, mutta pelaajat ovat tervetulleita syventämään kontaktejaan tai tarpeen tullen kehittämään hahmoilleen lisäsisältöä joko ennen peliä tai pelin aikana (tosin toivomme, että varmistatte suuremmat itse keksityt sisällöt hahmonkirjoittajallanne). Jokaisen pelaajan hahmokirjoittaja auttaa mielellään hahmoa koskevien kysymysten kanssa. Hahmon vaatetuksen ja proppien hankkiminen on kunkin pelaajan omalla vastuulla tiettyjä juoniesineitä lukuun ottamatta.

Pelissä ei ole täydellisiä sankareita hahmoina, vaan kaikki pelin hahmot ovat jollain tasolla virheellisiä ja epätäydellisiä vaikka he itse eivät sitä välttämättä näe. Tämä ei myöskään ole peli, joka on tarkoitus voittaa, vaan tarkoitus on nauttia hahmojen dramaattisista ja usein traagisista kohtaloista täysin sydämin.

Pelin ei ole myöskään tarkoitus olla sellainen seikkailupeli, jossa kaikki hahmot juoksevat aarrejahdissa koko pelin suorittamassa tehtävälistaa. Iso osa pelin sisällöstä on pelaajien itsensä vapaasti edistettävissä vaikka pelissä on tietyllä tasolla strukturoitu rakenne huutokaupan ympärillä.

Monet pelin juonista ovat raastavia, vaikeita ja hahmoille hyvin henkilökohtaisia. Heidän kokemuksistaan kertominen muille saattaa vaatia hahmon itsensä asettamista haavoittuvaiseen tilaan. Tämän kaltaisten juonien pelaaminen ja edistäminen vaatii aikansa ja oman rauhansa. Siksi on tärkeää, että pelaajat suhtautuvat sekä omiin että lähikontaktiensa juoniin riittävällä arvostuksella eivätkä pyri niin sanotusti juoksemaan juonia läpi. Vaikeissa kokemuksissa ja aiheissa on tässä pelissä tarkoitus viipyillä ja velloa.

Peliin on kehitetty visuaalinen tyyli liittyen pukeutumiseen [lue lisää Pelimaailma-osiosta], mutta pelissä emme vaadi pelaajia seuraamaan sitä orjallisesti. Tärkeintä on, että sovitte pelimaailmaan eikä se, että onko teillä aikakauteen sopivasta materiaalista tai sopivalla leikkauksella olevat vaatteet. 

Kauhu ja tunnelma

Peli pyrkii olemaan kauhu- ja mysteeripeli. Pelin ei ole tarkoitus olla komediallinen ja sen juonet on tarkoitus ottaa myös pelaajina asiaankuuluvalla vakavuudella. Esimerkiksi liiallinen huumorin viljely pilaa helposti painostavan tai pelottavan tunnelman, joten toivomme pelaajien ottavan tämän huomioon tavoissa, joilla hahmoaan pelaavat. Kauhutunnelmaan pyrkivien tapahtumien ja muiden hahmojen kokemusten vähättely on myös usein pelottavaa tunnelmaa rikkovaa käytöstä. Kauhutunnelman immersion saavuttaminen larpeissa vaatii yhteistä panostusta kaikilta. Pelottavat, selittämättömät ja ahdistavat asiat ovat sellaisia hahmoille, vaikka pelaaja saattaakin tunnistaa aaveen kenkien valmistajan. 

Joillakin hahmoilla kauhuelementtejä ja pelkoa on enemmän pelisisältönä kuin toisilla ja erityisesti siksi on tärkeää ottaa muut pelaajat huomioon tässäkin suhteessa vaikka juuri sinulla olisikin jotain hieman erilaista sisältöä omassa pelissäsi kuin pelosta tärisevällä kanssapelaajallasi. 

Kauhuelementit pelissä ovat osittain myös aidosti hahmoille vaarallisia ja niiden kanssa leikkiminen voi olla hahmoille tuhoisaa eikä missään kohtaan samantekevää.

Teemat ja soveltuvuus

Peli sisältää paljon raskaita ja vaikeita teemoja. Näiden raskaiden ja vaikeiden teemojen käsittely ja niistä keskustelu on hyvin tärkeä osa peliä. Vaikka peli sisältää yliluonnollisia juonia ja elementtejä, ovat niidenkin osalta kuitenkin keskeisimmässä osassa nimenomaan inhimilliset teemat. Jos tämänkaltainen pelaaminen ei kuulosta houkuttelevalta, ei tämä peli sovellu todennäköisesti sinulle.

Valitessamme hahmoille pelaajia, pyrimme ottamaan huomioon pelaajien ilmoittamat pelot ja toiveet. Kun pelaajavalinnat on tehty, varmistamme vielä erikseen jokaiselta pelaajalta heidän hahmolleen suunnitellut teemat, jotta pelaajat välttyisivät mahdollisilta trigger-teemoilta. Pyrimme tekemään kaikkemme, jotta pelaajat eivät päätyisi pelaamaan heille epämieluisia teemoja, mutta on mahdollista että ne silti ovat muiden hahmojen kautta heidän pelissään jollain tasolla läsnä. Jos sinulla on alla listatuissa teemoista sellaisia, joita et missään nimessä halua pelisi sisältävän (edes välillisesti), tämä peli ei todennäköisesti sovellu sinulle. Jos taas teemat kuulostavat sinua kiinnostavalta hahmosisällöltä, on tämä peli sinua varten. Kaikissa pelin teemoissa pyrimme käsittelemään niitä asiaan kuuluvalla kunnioituksella ilman että niistä tehdään tietoisesti pilkkaa tai halvennetaan niitä.

Pelin merkittäviä teemoja:

Henget, aaveet, kiroukset, riivaajat, yliluonnolliset hirviöt, painajaiset, yhteisöllisyys, mysteerit, seikkailuhenkisyys, tutkimusmatkailu, synkät sadut, hahmon itsehallinnan menettäminen, todellisuudentajun hämärtyminen, oman mielenterveyden kyseenalaistaminen, mielenterveyden ongelmat ja traumat, itsemurha, muistisairaudet ja muistikatkokset, fiktiiviset taudit, epäoikeudenmukaisuus, traagiset kohtalot, julmat valtasuhteet, uskonto fiktion yliluonnollisessa ympäristössä, kristinusko, kansantarut, kuolemanpelko, kuolema, huoli, ikävä, sydänsurut, loukkaantuminen ja fyysiset vammat, maskeeratut näkyvät vammat, surulliset tarinoiden päätökset.

Peli EI tule sisältämään ainakaan seuraavia teemoja:

Rasismi, seksismi, homofobia, transfobia, seksuaalinen hyväksikäyttö, raiskaus, raskauden keskeytys, pedofilia.

Yliluonnollinen pelissä

Pelin yliluonnollisten elementtien ei ole tarkoitus olla helposti selitettäviä tai absoluuttisesti ratkaistavia. Hahmoilla voi olla yliluonnollisesta teorioita ja niitä kannustamme pelaajia kehittelemään pelin aikana, mutta ei kannata odottaa löytävänsä yksiselitteistä totuutta kaikesta pelin aikana. Pelinjohdolla on perustelut kaikelle, mutta niiden perustelujen ei ole tarkoitus välttämättä selvitä hahmoille. Tämä yliluonnollisen kummallisuus ja selittämättömyys on yksi merkittävä tapa luoda peliin jännitystä ja kauhutunnelmaa. Suuren osan ajasta hahmot eivät täysin ymmärrä mitä heille tai heidän ympärillään tapahtuu.

Pelin yliluonnollisia elementtejä on myös tarkoitus pelissä osittain tehostaa erilaisilla teknologisilla ja metateknisillä keinoilla: esimerkiksi tietyn värinen valaisu pelin aikana saattaa indikoida pelaajille aaveiden läsnäolosta ja pelin aikana saattaa kuulua outoja ääniä, joita pelialueella soitamme. Jotkut avustajapelaajien hahmot saattavat olla joillekin hahmoille näkyviä ja toisille taas eivät. Pelaajille saatetaan myös antaa pelin aikana lyhyitä “kuunnelmia” kuunneltavaksi korvakuulokkeilla kertomaan unista tai näyistä, joita hahmot saavat pelin aikana. Useat pelin juonia tukevat metatekniikat ovat hahmokohtaisia ja kaikilla hahmoilla ei ole kaikkia metatekniikoita välttämättä käytössä.

Huutokauppa

Huutokauppa järjestetään osissa pitkin peliä eikä sen ole tarkoitus sitoa pelaajia pitkiksi ajoiksi kerrallaan yhteen paikkaan. Huutokaupassa on käytössä pelimekaniikka, jonka tarkoituksena on antaa huudettaville “summille” merkitystä sen sijaan että rikkaat huutavat merkityksettömiä rahasummia vuorotellen. Jokainen huutokauppaan osallistuva joutuu luopumaan pelin aikana jostain hänelle merkittävistä asioista pystyäkseen osallistumaan esineiden ja kartanon kauppaan.

Huutokaupassa on myös mahdollista menettää paljon ja “hävitä” merkittävästi. Tämä on pyritty suunnittelemaan niin, että se toisi hahmoille lisää peliä sen sijaan, että pelaajat vain häviävät toisille pelaajille ja mekaniikka mittaisi vain kuka on parempi pelaamaan peliä kuin muut.

Huutokaupan on ennen kaikkea tarkoitus saada hahmot pohtimaan mitä kaikkea he ovat valmiita uhraamaan saavuttaakseen tavoitteensa.

Unissakävely

Pelin loppupuolella pelin Unissakävelijähahmot suorittavat Unissakävelyn. Unissakävelyyn on mahdollista osallistua vain kampanjahahmoilla, eli Unissakävelijöillä. Tämän ajaksi pelialueella rajoitetaan liikkumista merkittävästi pelaajilta ja suuri osa pelialueesta lavastetaan uusiksi. Unissakävelijät seikkailevat uudelleenlavastetussa pelipaikassa, niin sanotussa Unimaailmassa ja yrittävät pelastaa sinne eksyneen hahmon sielun.

Unissakävelyn aikana muilla hahmoilla on muuta pelisisältöä rajatulla alueella. Tämä vaihe pelissä on vahvasti tunnelmointia ja pelin viimeisten juonikuvioiden loppuunsaattamista, mutta tunnelma saattaa olla monille varsin intensiivinen ja pelottava.

Kun Unissakävelijät ovat saaneet kävelynsä päätettyä, peli jatkuu vähemmän rajoitetulla pelialueella vielä hetken aikaa ennen pelin päättymistä. Tänä aikana hahmoille selviää Unissakävelyn lopputulos ja heillä on hetki aikaa keskustella ja käsitellä sitä yhdessä.